Lectura responsabilă și bibliografia recomandată în cadrul proiectului

După cum subliniam într-un articol anterior, scopul final al proiectului nostru este formarea unui stil de viaƫă în care cartea și povestea să contribuie la starea de bine a copilului și viitorului adult “agresat” de spaƫiul virtual. Iar acest demers trebuie început cât mai devreme posibil, pentru a avea un start de succes și pentru a putea cultiva pasiunea pentru citit. De aceea, în cadrul proiectului Citește după cei 7 ani de-acasă punem accent deosebit pe lectura responsabilă.

Ce presupune «lectura responsabilă»?

Când afirm că dorim să avem cititori responsabili mă refer în special la recomandarea sinceră și dezinteresată a materialelor de lectură și adaptarea bibliografiei la nivelul de înțelegere a cititorilor. Pe piața de carte, în librării (fizice sau online) există sute de titluri disponibile. Ce cărți vor citi copiii? Cine alege pentru ei? Sunt copiii capabili să își aleagă singuri ce să citească?

Lectura responsabilă presupune ca micii cititori să lectureze cărți potrivite vârstei lor, pe care să le înțeleagă, care să îi provoace, să le stârnească interesul și să îi facă să își dorească să descopere și alte cărți, și altele, și altele, dar și să fie capabili să scrie despre ceea ce au citit, într-un mod obiectiv și sincer, în așa fel încât să devină o recomandare pentru copiii de aceeași vârstă!

Ce cărți recomandăm pentru clasele I – II?

  1. Învăƫ să citesc, titluri la alegere – 3 nivele (Editura Gama)
  2. Elefantul Elmer, de David McKee (Editura Pandora M)
  3. Cartea curajului, de Adina Rosetti (Editura Curtea veche)
  4. Bulgăraș de primăvară / Cadou de ziua ta / Dorinƫa iepurașului, de Paul Steward și Chris Riddell (Editura Trei)
  5. Ce-ƫi aduci aminte?, de Paul Steward și Chris Riddell (Editura Trei)
  6. Prinț și cerșetor, repovestire după romanul lui Mark Twain (Editura Curtea veche)
  7. Promisiunea rămâne promisiune, de Eve Tharlet (Didactica Publishing House)
  8. Black Beauty, repovestire după romanul Annei Sewell (Editura Curtea veche)
  9. De ce vă certaƫi, Matei?, de Brigitte Weninger (Editura Nemira)
  10. un titlu din colecƫia Cărțile Lucia Muntean
  11. Familia Râmă, de Patricia Lidia
  12. Petunia, de Roger Duvoisin (Editura Cartea Copiilor)
  13. Cartea cu Apolodor, de Gelu Naum (Editura Arthur)
  14. Aventurile lui Peter iepurașul, de Beatrix Potter (Editura Arthur)
  15. David și puiul de întuneric, de Maria Surducan (Editura Benefica)
  16. Băiețelul cu aripă de fluture, de Ioana Chicet-Macoveiciuc (Didactica Publishing House)
  17. Rostogol merge acasă, de Lavinia Braniște (Editura Arthur)
  18. Iggy Peck, micul architect, de Andrea Beaty (Editura Pandora M)

 Ce cărți recomandăm pentru clasele III – IV?

  1. Micul prinƫ, de Antoine de Saint Exupery (Editura Arthur)
  2. Cartea basmelor, de Petre Crăciun (Editura Zorio)
  3. Super! Sunt un gândac, de Ciprian Măceșaru (Editura Humanitas)
  4. Povești colorate din ƫara curcubeilor, de Amedeia Neamƫu
  5. Marele uriaș prietenos, de Roald Dahl (Editura Arthur)
  6. Karlson de pe acoperiș, de Astrid Lindgren (Editura Arthur)
  7. Aventurile lui Habarnam și ale prietenilor săi, de Nikolai Nosov (Editura Humanitas)
  8. Un urs pe nume Paddington, de Michael Bond (Editura Arthur)
  9. Minunata călătorie a lui Nils Holgerson, de Selma Lagerlof (Editura Arthur)
  10. Minunea, de R.J. Palacio (Editura Arthur)
  11. Pânza Charlottei, de E.B. White (Editura Arthur)
  12. Povestea unui omuleț de clasa a IV-a, de Jusy Blume (Editura Arthur)
  13. Cronicile din Narnia, de C. S Lewis – vol. 2 Leul, vrăjitoarea și dulapul (Editura Arthur)
  14. Castelul din Carpaƫi, de Jules Verne
  15. Maria a României, de Adrian Cioroianu, Mihaela Simina (Editura Curtea Veche)
  16. Andilandi – Călătoria lui Vlad în Celălalt Tărâm, de Sînziana Popescu (Editura LiterNet)
  17. Dosarul Popcorn, de Ana Rotea (Editura Arthur)
  18. Cei doi teribili, de Jory John, Mac Barnett (Editura Arthur)

Ce ne așteptăm să scrie copiii despre cărțile citite?

De cele mai multe ori, când copiii termină de citit o nouă carte, singura conversație despre aceasta este:

“Ți-a plăcut?”
“Îhî” / “Nope”
“Mă bucur!” / “Păcat!”

Și asta-i tot, mergem mai departe. Dar eu sunt ferm convinsă că despre lectură se poate discuta ore în șir… și într-un mod educativ și creativ.

În cadrul proiectului, fiecare copil trebuie să completeze o fișă de lectură în care își prezintă punctul de vedere. Aceste fișe reprezintă indicatori de evaluare a proiectului, în speranța că astfel vom descoperi preferințele literare ale copiilor și vom putea mula viitoarele ediții și mai bine pe nevoile și dorințele micilor cititori. Dar aceste fișe sunt… diferite!

Cum arată fișa de lectură pentru clasele I – II?

Fisa de lectura clasele I - II

Cum arată fișa de lectură pentru clasele III – IV?

Fisa de lectura pentru clasele III - IV din proiectul Citește după cei 7 ani de-acasă

Vă invit să urmăriți pagina proiectului, Citește după cei 7 ani de-acasă, și să furați idei sau să veniți cu sugestii, propuneri de îmbunătățire, completări. Revenim curând și cu recomandările noastre de lectură! Împreună creștem cititori!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *