Ce activități putem face pe baza cărților cu ilustrații?

pachet Hoinari prin anotimpuriSpecialiştii recomandă să petrecem cât mai mult timp cu copilul, însă contează foarte mult și cum folosim acest timp, respectiv este foarte important să fie timp de calitate părinte-copil. Din acest motiv, cărțile ilustrate ajută ca în perioada preşcolară timpurie timpul petrecut alături de copil să fie mai consistent, activităţile întreprinse pe baza ilustrațiilor fiind o oportunitate pentru dezvoltareacarte cu ilustratii La ferma abilităţilor celor mici. Fie că vorbim despre celebrele Hoinari prin anotimpuri, care prezintă pe rând lumea celor patru anotimpuri, fie colecția Observă, descoperă, învață!, care ating subiecte precum viața la castel sau la fermă, copilul învaţă într-un mod amuzant și interactiv ce se întâmplă cu mediul înconjurător, dezvoltându-și în același timp vocabularul, memoria, capacitatea de concentrare şi imaginaţia.

De multe ori ne este greu să ne amintim cum am putea aborda aceste cărți, cum am putea transforma jocul într-o sursă de învățare. Am observat asta la mine în special în momentele de oboseală mare, când cel mic îmi solicita atenția pentru a varia activitățile, cât și la alte mame din anturajul meu. De aceea m-am gândit să enumăr câteva posibilități de jocuri simple și haioase prin care putem petrece timp de calitate alături de micii noștri cititori, jocuri simple de tipul „Spune-mi ce vezi în imagine”, „Ce face…?”, „Arată-mi…”, „Vorbeşte-mi despre…” … și nu numai! Ideile și exemplele nu îmi aparțin totalmente, sunt explicații pornind de la sugestii primite de la mame pe grupurile de parenting de pe Facebook. Nu aruncați cu roșii, vă rog, nu e plagiat!

Jocuri de identificare

  • Arată-mi o varză / un morcov / un dovleac
  • Caută în imagine cocoșul / papagalul / câinele
  • Arată-mi unde se hrănesc găinile / unde se lucrează la acoperiș / unde se citește
  • Arată-mi o mașină de spălat / un tractor / baloți cu paie
  • Ce face fata cu tricoul în dungi?
  • Caută în imagine un bărbat care nu are păr!
  • Arată-mi un vehicul care nu merge pe șosea!

LaFerma_GuidoWandrey_detaliu

Jocuri de diferențiere

Culori:
  • Ce obiecte de culoarea X (roșie, verde, albastru etc.) vezi în imagine? Arată-mi-le! Cum se numește?
  • Ce culoare are tractorul din spatele hambarului / porumbelul de pe acoperiș / căciula bebelușului pe care îl poartă mama lui în ham?
Mărimi:
  • Mașina este mare. Cum este căruciorul față de mașină?
  • Cum este mânzul față de iapă?
  • Arată-mi cel mai mare tractor din imagine. Acum arată-mi-l pe cel mai mic.
Cantități:
  • Să numărăm împreună câte obiecte (colivii, mașini, gâște sălbatice etc.) sunt în imagine!
  • Câte obiecte (fotolii verzi, mese în grădină, frunze sucate etc.) sunt în imagine?
  • Arată-mi obiectele din care avem câte X (două, trei, cinci etc) bucăți.
Forme:
  • Ce formă geometrică are dovleacul / balotul de paie / bradul?
  • Arată-mi forme identice cu cea pe care ți-o arăt!
  • Caută obiecte în formă de cerc / pătrat / triunghi!

Jocuri de orientare în spațiu

Sus – jos
  • Ce vezi în partea de sus / jos a imaginii?
  • Arată-mi caii din mijlocul imaginii.
  • Obiectul A (veverița, cuibul, stolul de păsări etc.) este pe centrul / în partea de sus a imaginii. Cum este obiectul B (pisica, vulpea, calul etc.) față de obiectul A?
LaFerma_GuidoWandrey_detaliu_7
Dreapta – stânga
  • Ce vezi pe pagina din dreapta / stânga a cărții?
  • Arată-mi porcii aflați la dreapta / stânga ursulețului de pluș.
  • Obiectul A (veverița, cuibul, stolul de păsări etc.) este în dreapta / stânga imaginii. Cum este obiectul B (pisica, vulpea, calul etc.) față de obiectul A?
  • În ce parte se îndreaptă / se uita obiectul X?
Localizare
  • Ce se găsește lângă obiectul A (fotoliul verde, masa cu carte etc.)
  • Cine / ce se află în fața obiectului B (stația de autobuz, grajdului)?
  • Unde este obiectul A? (deasupra, dedesubt, între, în etc.)

Jocuri de sortare

Categorii
  • Târnăcopul este o unealtă. Caută și alte unelte în imagine!
  • Arată-mi fructele de toamnă.
  • Caută în imagine vehiculele.
  • Identifică ce meserii au oamenii din imagine.
Perechi
  • Cum se numește puiul vacii?
  • Denumește mama iedului.
  • Găina este femela cocoșului. Cum se numește masculul curcii?

Jocuri de imaginație

  • Calul s-a ridicat brusc pe picioarele din spate. Ce crezi că a făcut mai departe? Cum a reacționat stăpânul lui?
  • Fata cu pantaloni verzi și băiatul cu șapcă portocalie aleargă după cățel. Ce crezi că s-a întâmplat? De unde vin?
  • Muncitorul a lovit cu târnăcopul în conductă. Cum vor reuși ei să oprească fântâna arteziană din curte?

Jocuri pentru dezvoltarea memoriei

Memorie verbală

Se închide cartea, se enumeră obiectele care trebuie căutate, apoi se deschide din nou cartea. Se începe de la un obiect și se crește numărul lor pe măsură ce se exersează. Odată cu creșterea numărului de obiecte de identificat se cere căutarea și în ordinea enumerării.

Memorie serială

Se închide cartea, se enumeră obiectele care trebuie căutate, apoi se deschide din nou cartea. Se caută obiectele în ordinea enumerării lor.

Se privește atent o regiune clar definită din imagine și se identifică obiectele și acțiunile ce au loc. Se închide cartea. Se enumeră obiectele de la stânga la dreapta / dreapta la stânga / de sus în jos / de jos în sus.

Memorie vizuală

Se privește atent o regiune clar definită din imagine și se identifică obiectele și acțiunile ce au loc. Se închide cartea și se pun întrebări legat de zona studiată (de exemplu: Avea barbă stăpânul calului? Ce animal sărea printre frunzele uscate? Ce culoare era mânzul? Etc.)

LaFerma_GuidoWandrey_detaliu

Jocuri pentru stimularea funcțiilor cognitive

Asemănări
  • Acesta este obiectul X și are culoarea Y. Arată-mi unul identic!
  • În fotoliu este o pernă. Vezi și alte perne în imagine? Câte? Arată-mi-le!
Deosebiri
  • Acesta este obiectul X și are culoarea Y. Arată-mi toate obiectele X din imagine! Prin ce se deosebesc față de obiectul X de culoarea Y?
  • În fotoliu este o pernă. O altă pernă este pe pat. Care e diferența dintre ele?
Luarea deciziilor
  • În debara sunt rachete de badminton. Adevărat sau fals?
  • În colivia mare nu se află nicio pasare. Adevărat sau fals?
  • Fata cu tricoul în dungi călărește un cal maro. Adevărat sau fals?
Cauză-efect
  • Muncitorul a lovit cu târnăcopul în conductă, de aceea…
  • Câinele a sărit în grămada de frunze uscate, de aceea…
  • Calul trebuia dus la veterninar, de aceea stăpânul l-a…
Descrierea evenimentelor, situațiilor
  • Ce face fata cu tricoul în dungi în fiecare imagine?
  • Adina și Sandu au tăiat dovleacul și l-au ridicat. De ce?
  • Găina fuge în șosea. Ce a speriat-o?

LaFerma_GuidoWandrey_detaliu

LaFerma_GuidoWandrey_detaliu

 

Exemplele nu se bazează pe o carte anume, ci sunt doar idei, sugestii, ele putând fi aplicate concret pe ilustrațiile pe care le aveți la dispoziție. Partea cea mai faină e că pentru aceste jocuri nu e nevoie neaparat de cărți, imagini sugestive pot fi descărcate și listate de pe internet oricând, în funcție de preferințele copilului sau ale părintelui sau chiar în funcție de perioada anului (de exemplu, în timpul unei sărbători specifice).

Facebook Comments

Un comentariu la „Ce activități putem face pe baza cărților cu ilustrații?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com