Timp de o săptămână am fost cu toții în carantină în casă. O viroză neașteptată ne-a pus la pământ. Am anulat planuri de munte, ateliere, ședințe, cu toții am rămas acasă, concediu medical… toată viața noastră a rămas în stand-by timp de o săptămână. Și, Doamne, ce noroc că sunt o tipă organizată în bucătărie și nu am murit de foame, dar nici nu am intrat în datorii comandând mâncare în fiecare zi!

Demult studiez cum să eficientizez munca din bucătărie, dar până acum nu am simțit efectiv rezultatele. Cu ocazia acestei săptămâni mă declar oficial încântată de strategia mea! 😊

Pe cine urmăresc în domeniul health &wellness

Cât timp petrec la cumpărături pe săptămână?  Câți bani cheltui cu acestea? În ziua în care răspunsul meu a fost “prea mult” la ambele întrebări, mi-am dat seama că am nevoie de ajutor. Așa că am început să răsfoiesc insistent internetul și să mă documentez. Și am descoperit două bloguri (și pagini de facebook aferente) excelente în demersul meu.

Florina Badea – www.florinabadea.ro și Florina Badea – Health&Wellness Coach

Florina Badea este consultant nutriționist, blogger și trainer. Este certificată național și internațional în domeniu și promovează conceptul L.E.A.N (Lifestyle, Exercise, Attitude, Nutrition). Florina este creatoarea proiectelor Copilul meu nu mănâncă (dedicat părinților disperați că cei mici nu se ating de mâncare și îi învăță pe copii cum și ce să mănânce, în grădinițe și școli), Mama Time Out, Fit (dedicat femeilor care vor să învețe o altă relație cu mâncarea), Food for Brain (dedicat companiilor și angajaților, în cadrul căruia dezvăluie angajaților bucuria mâncării și impactul pe care mâncarea de calitate o are asupra creierului și deci asupra performanțelor de zi cu zi la birou), Jurnal de începător la sală. Florina testează rețete noi, rapide și savuroase și le împărtășește pe blog, prin proiectul Rețete și idei în bucătărie și Meniu săptămânal. Blogul este sursă de inspirație pentru femeile care vor să slăbească sau să găsească echilibrul între corp, minte și suflet.

Andreea-Carmen Radu – www.carmenradu.ro și Andreea-Carmen Radu Nutrition&Wellness

Carmen Radu este consilier psiho-nutriție, blogger, pasionată de nutriție și sport. Carmen este creatoarea unor programe personalizate, fiind convinsă că educația alimentară este esențială într-o lume în care se face marketing agresiv pentru produse procesate: consultanță pentru trecerea la o alimentație sănătoasă individual sau în familie, pierdere în greutate și menținere, alimentație sănătoasă pe timpul sarcinii și alăptării, workshopuri de psiho-nutriție și educație alimentară, workshopuri corporate, elaborare meniuri pentru grădinițe, școli și centre Afterschool, implementare rețete împreună cu personalul din bucătăria instituției, ateliere de nutriție în grădinițe și școli. Este creatoarea proiectelor Nutriție: eu și copilul meu și a programului 60 de zile din viața ta. Spune NU dietelor, spune DA, alimentației corecte.

Organizarea bucătăriei

După ce am urmărit cu mare interes pe Netflix serialul Tidying Up with Marie Kondo, am spart pușculița rău de tot la Pepco pe coșuri, coșulețe, cutii și borcane și timp de o săptămână m-am întrebat întruna Does It Spark Joy? și mi-am bătut obrazul singură De ce naiba am cumpărat asta?, mi-am eficientizat spațiul de lucru.

Am donat, am aruncat, am mutat, am alocat o categorie de produse fiecărui dulap. Am constatat cât de important e să ai o privire de ansamblu asupra fiecărui dulap în parte. Am lăsat pe blatul de lucru doar electrocasnicele pe care le folosesc de mai multe ori pe săptămână (slow cooker, espressor), iar pe masă am păstrat doar sticla cu apă. Am investit într-o tigaie de calitate și o tigaie Wok, plus două caserole Tupperware, o caserolă de depozitare a brânzei și o caserolă pentru păstrarea legumelor proaspete.

Lista de cumpărături permanentă

Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o e că trebuie să ai mereu stoc în casă de produse neperisabile, pe care să le iei rapid din dulap și pe care le poți folosi la rețete variate. Lista aceasta este standard la mine și o consult întotdeauna înainte de a merge la cumpărături, pentru a menține stocul activ. Este împărțită în 4 categorii și în fiecare categorie am notat produsele de bază pe care familia noastră le folosește de obicei. Astfel mă asigur că nu uit nimic din ceea ce avem nevoie și nu rămânem fără stoc în casă.

În ceea ce privește stocul de alimente din casă, acesta constă în:

Meniul săptămânal

Am constatat că pentru mine funcționează foarte bine crearea unui meniu săptămânal. Vinerea mă așez în fața calculatorului și încep să concep meniul pentru săptămâna ce urmează.

De ce în fața calculatorului? Pentru că răsfoiesc broșurile cu promoțiile de la supermarketurile la care merg de obicei și mă ghidez după produsele aflate la reducere și sugestiile lor de rețete. Dacă ceva îmi face cu ochiul în broșură, trec pe lista de cumpărături și în paralel trec pe meniul săptămânii denumirea mâncării pe care urmează să o gătesc.

De ce vinerea? Pentru că în paralel cu meniul fac și lista de cumpărături în baza deciziilor de meniu, iar sâmbăta este zi de mers la supermarket și piață. În baza listei de cumpărături decid la ce supermarket merită să merg, în funcție de promoțiile pe care le descopăr în broșuri.

De ce săptămânal? Pentru că mă scutește de bătaia de cap Noi ce mâncăm azi?, mâncăm variat și sănătos și nu mai facem risipă, căci cumpărăm strict ce avem nevoie și nu mai aruncăm alimente stricate sau expirate. Singurele cumpărături pe care le mai facem ocazional pe parcursul săptămânii sunt cele de apă, pâine și fructe și legume proaspete.

Cum gătesc

Odată având acest meniu săptămânal, este foarte ușor să mă organizez de pe o zi pe alta. De exemplu, știu dacă trebuie să scot de la congelator ceva la dezghețat sau dacă trebuie să marinez carnea pentru friptură.

În plus, meniul este adaptat și nevoilor și programului nostru. De exemplu, în weekend iau în considerare și micul dejun și prânzul, pe când în timpul săptămânii plănuiesc doar cina, întrucât micul dejun și prânzul le mâncăm la cantină / grădiniță (și nu fac pachete pentru prânz). Planificând, mâncăm relativ sănătos, evit produsele preprocesate sau cu aditivi (citesc toate etichetele), evit prăjelile (prefer cuptor sau grătar sau, mai nou, minunatul slow cooker), evit mâncarea grasă. Pun mult accent pe produsele de sezon și le integrez în alimentația noastră: vara – toamna bazez meniul pe legumele pe care le creștem noi în curte – ardei, vinete, roșii și ceapa verde, iarna – primăvara fac un echilibru carne – salate. În plus, de obicei toamna pun tot felul de conserve de casă, pe care le includ în mâncarea de zi cu zi.

De când am descoperit slow cooker-ul, gătitul mi se pare mult mai ușor. Nu știu cum am trăit fără el până acum, îmi e efectiv indispensabil! Pe lângă faptul că mâncarea este mai sănătoasă (datorită faptului că gătitul se face la temperaturi reduse, nutrienţii se menţin în întregime), nu mai trebuie să o păzesc, căci nu se prinde de vas și nu se arde. Am avut curajul să încerc rețete noi, inedite, dar și să reinterpretez mâncăruri clasice. Iar Greuceanu și al meu soț sunt încântați de progresul meu în bucătărie. Și economisesc și timp cu spălarea vaselor la finalul mesei. Curățarea vasului ceramic se face foarte ușor, inclusiv în mașina de spălat vase, putând fi utilizat și pentru servirea mâncării.

Organizarea bucătăriei și gătitului

Ce sugestii de îmbunătățire a bucătăriei îmi dai? Ce îți face ție viața mai ușoară?

Facebook Comments

2 Replies to “Organizarea bucătăriei și gătitului”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *