Este o perioadă tulbure, în care lumea este confuză și panicată. Internetul ăsta, deși bun în esență, ascunde și pericolele dezinformării. Fake news. Fake news ce crează panică, isterie. Uneori, din bula mea de cristal, unde se trăiește cumpătat, liniștit, dar responsabil, totul pare un vis urât. Inevitabil, lucrând de acasă, conectați la internet și limitați în interacțiunea umană, descoperim și neajunsurile lumii virtuale. Acum se diferențiază rechinii și Oamenii. Și apar influencerii de carton! Am descoperit online zilele trecute un articol excelent pe această temă și m-am gândit să îl explicitez mai concret pentru mamele din bula mea: https://georgeisme.ro/2020/03/cum-sa-lovesti-in-influencer/

În urmă cu ceva timp am realizat, pentru un grup privat de mame anteprenor, VIP MEMBERSHIP WIFIBUSINESSMOM – RISING STARS, un training video despre ce înseamnă influencer marketing. Nu mai e o noutate că Social Media influențează decizia de cumpărare a utilizatorilor din toată lumea. În ultimii ani, însă, utilizatorii și potențialii clienți se orientează din ce in ce mai mult către recomandările influencerilor înainte de a achiziționa un produs. Feedbackul acestora a fost minunat, așa că m-am gândit să extind «lecția», vorbind de această dată despre atenția deosebită ce trebuie acordată personalității și moralității influencerului în momentul în care îl alegi să îți promoveze sau, mai mult, reprezinte brandul.

În ultima perioadă au apărut mai multe categorii de pseudo-influenceri. Unii au cumpărat la sac urmăritori, alții au făcut lucruri la limita normalului pentru a atrage urmăritori, iar alții au profitat de circumstanțe și s-au ridicat pe piedestale false. Oamenii ăștia nu au o comunitate, nu influențează, dar au audiențe mari. Apoi, au apărut influencerii care au descoperit banii ușor făcuți și au stabilit că le plac atât de mult banii încât restul lucrurilor trec în planul doi. Ce e aia moralitate, etică, corectitudine?… astea sunt pentru amatori!

Această perioadă tulbure a scos la iveală rechinii influenceri. Oameni care vânează senzaționalul sau care vor cu orice preț să iasă în evidență. Sunt acele vedete, reale sau de carton, care iau parte la speculațiile care circulă și uită să recomande oamenilor să-și păstreze cumpătul și să promoveze un mesaj de solidaritate, calm și optimism sau care pur și simplu sunt prea importante pentru bula noastră și contestă acțiunile cerute de moment, căci le strică lor planurile. Două exemple din România îmi vin acum în minte direct și sunt tare dezamăgită de ele, pentru că din păcate sunt influenceri urmăriți mai ales de tineri, adolescenți, influențabili, creduli, care au un impact major asupra părerilor lor (nu voi pune link la profilurile lor, consider că le-aș face reclamă și trafic și i-aș consolida în poziția lor):

Dorian Popa crede că virusul ăsta e o conspirație să pună China în genunchi, că-s „prea mulți chinezi” (comentariile sunt totuși extrem de echilibrate, oamenii sunt de părere că toți părerologii care răspândesc tot felul de elucubrații pe net ar trebui să fie anchetați penal!: « Ție solarul sau soluția aia de albit dinții ti-au dăunat grav!? Sau ai băut Fairy când ai făcut reclamă? Șterge mizeria asta de filmuleț că o să ai copii pe conștiință, „vedetă” ce ești!») Oare câți tineri au luat în considerare opiniile lui? Of, mie mi se pare un model clar de AȘA NU!

Ana Morodan susține într-un video că accidentele rutiere omoară mai mulți oameni decât coronavirus și e supărată că nu mai are unde să se spele pe cap pentru că s-au închis multe locuri și aproape-i face proști pe oamenii care acceptă carantina; apoi, când oamenii încep să o ia la bani mărunți, ajunge chiar să îi înjure (o atitudine de divă adevărată, ce mai!). Ulterior, schimbă placa și o dă întoarsă: «Cel mai important este să nu uităm să fim precauți, dar să păstrăm și o normalitate. Haideți să nu o luăm toți pe cărare, să încercăm să înțelegem că nu contează câte baxuri de făină sau ulei ne luăm. Să nu credem orice inepție care se vehiculează. Hai să verificăm sursele și să igienizăm tot. Haide să nu ne ia panică degeaba!» Dar răul a fost făcut deja… deci, AȘA NU!

Aștia ne sunt influencerii – serios?!? Bine, nu e ca și cum ai noștri ar fi singurii păcătoși, influencerii internaționali sunt pe cel puțin atâția:

Potok Philippe, un instagrammer de 38 de ani, a încercat să facă o „glumă”, spune el, în timpul unui zbor pe ruta Toronto-Jamaica, țipând că are coronavirus, moment în care avionul s-a întors și a aterizat la Toronto, unde a fost arestat și acuzat de tulburarea liniștii publice; zborul în care se afla și încă un avion au fost nevoite să își anuleze călătoria din cauza „farsei”. Mi se pare mizerabilă gluma și un model clar de AȘA NU!

Ava Louise, o influenceriță cu peste 21.000 de urmăritori pe aplicația de social media TikTok și peste 160.000 de urmăritori pe Instagram, a postat un videoclip pe profilul ei de Twitter cu titlul: „Please RT this so people can know how to properly be sanitary on the airplane.” („Vă rog să redistribuiți asta, astfel încât oamenii să știe cum să fie în mod corespunzător sanitari în avion”). Oamenii au simțit repulsie față de videoclipul ei, o persoană sugerându-i „să stea departe de populația generală”, alții afirmând că virușii sunt ultima ei problemă în acest moment. Louise a confirmat mai târziu pe Twitter că a participat la provocare pentru viralizare, pentru mai multă atenție, afirmând totodată că „nu poate primi coronavirus” pentru că „homosexualii [și] blondele bune sunt imuni”. Nu par să existe videoclipuri pe TikTok care să copieze provocarea Louisei, dar totuși AȘA NU!

Poate sunt mai mulți, poate alții au deraiat și mai grav, doar că ăștia au fost influencerii cel mai mult bălăcăriți în newsfeedul meu și de aceea îi dau de exemplu AȘA NU!

E normal să fim frustrați că unele persoane sunt influențate de prostiile unor vedete de carton, nu de părerea avizată a unor oameni de știință. Dar adevărul e că oamenii cu studii nu au cifre de audiență: ei nu sunt cool, nu fac caterincă, nu-s circ. Adevărul e că cu cât știi mai multe, cu atât ești mai reținut în afirmații, căci îți dai seama de limitările pe care le ai!

Eu cred că, în această perioadă, influencerii, ca o chestie basic pe care ar putea să o facă, ar trebui să caute toate sursele oficiale pe care le pot găsi despre această pandemie și să le dea mai departe, cu îndemnul ca lumea să se informeze de la sursa autorizată, nu ”pe surse”, sau măcar să recomande oamenilor să urmărească sursa principală.

Dar să revenim la scopul principal al articolului, ceea ce voiam eu să spun. Cum oprim influencerii de carton? Cum scăpăm de vedetele fake? Nu are nici un rost să ne certăm cu ei, să le lăsăm comentarii la postări, să le partajăm postările cu mesaje că AȘA NU. În acest fel doar îi promovăm (reclamă e și cea negativă, și cea pozitivă!), doar îi facem și mai cunoscuți. Peste timp, oamenii își vor aminti numele lor, dar vor fi uitat contextul în care l-au auzit și își vor păstra statutul, chiar dacă au călcat pe cadavre. Unii o fac pentru popularitate, alții din convigere, alții din aroganță și narcisism. Ce putem face însă este să îi pedepsim indirect, pe termen lung. Cu comentariul meu plin de dreptate și corectitudine vor face exact ceea ce fac cu hârtia igienică și vor trăi fericiți și ignoranți mai departe.

Dar ce-ar fi dacă ne-am adunat mai mulți și le-am boicota colaborările? Până una, alta, ei se susțin financiar prin colaborările și parteneriatele din influencer marketing, devenind brand ambassadors sau promovând punctual produse. Dacă am decide toți și ne-am ține de hotărâre să nu mai cumpărăm produsele pe care ei le susțin, să nu mai urmărim filmele în care ei joacă, cu siguranță și susținătorii și sponsorii lor ar renunța să îi mai solicite în colaborări. Iar asta se reflectă în încasările lor și în notorietatea lor.

Ați văzut mai sus, în exemplul cu Dorian Popa, cum comentatorul a făcut aluzie directă la unul din brandurile pe care Dorian Popa le promovează prin reclamă: Fairy. Dacă mai mulți am renunța să mai cumpărăm produsele și ne-am ține de asta, chiar dacă suntem mulțumiți de calitatea lor și suntem utilizatori permanenți a lor, brandul ar reconsidera colaborarea cu vedeta noastră…

Un alt exemplu excelent sunt Antena 3 & România TV. Probabil vă amintiți perioada tulbure august 2018, cu OUG 13, când, pentru știrile despre protestatarii plătiți de Soroș și atitudinea discriminatorie față de o mare parte a populației, mai mulți oameni au făcut liste cu brandurile care-și făceau reclamă la cele două posturi și au anunțat public că nu vor mai cumpăra X produs până când produsele brandului nu vor dispărea din reclamele difuzate la cele două. Ce s-a întâmplat? Calupurile publicitare ale posturilor Antena 3 și România TV au devenit mai sărace: 70 de branduri nu s-au mai regăsit la Antena 3 și 80 la România TV. Nu au mai avut spoturi, printre alții, Altex, Bergenbier, Metro, Selgros, Bergenbier, Ursus, Procter&Gamble, Sanofi, Zdrovit, Ferrero (Kinder). Sincer, nu știu dacă au revenit și nici nu îmi pasă, eu am scos cele două posturi din grila mea de vizionare.

Un alt exemplu de reacție a companiilor la presiunea publicului (consumator) este retragerea premiului Oliviei Steer de la „Gala Femeilor care Dăruiesc Sănătate“ de către Asociaţia pentru o Viaţă Sănătoasă din România. Steer a dus o cruciadă anti-vaccinuri, anti-mamografii, anti-chimioterapie și anti-medicină modernă care nu prea ar trebui să intre la capitolul „viața sănătoasă”. Premierea vedetei TV a creat o adevărată furtună într-un pahar cu apă caldă, în presă și online, au fost luate la rost brandurile care au sponsorizat evenimentul, invitații din sistemul de sănătate care prin prezența lor au validat-o pe Steer și, bineînțeles, organizatoarea, Florentina Opriș, o vedetă de la Kanal D. Aqua Carpatica a cerut retragerea premiului prin intermediul președintelui Jean Valvis: „Este categoric că Aqua Carpatica este împotriva campaniei anti-vaccinare. Corectăm masiv impresia proastă creată. Nu știam cine va fi premiat. Sorry, doamnelor și domnilor”. Ulterior, într-un comunicat de presă, brandul cerea retragerea premiului, afirmând că „există o incompatibilitate crasă între valorile noastre și valorile susținute de Olivia Steer”, și amenința cu retragerea sprijinului și sponsorizării galei. Nu știu dacă Olivia Streer ar fi primit și recompensații financiare alături de premiu, dar cert e că sponsorii au reacționat.

Vedetele, influencerii sunt nimeni fără sponsori și fără colaborări. Vizualizările, likeurile și distribuirile fără bani de la branduri n-o să-i hrănească și vor învăța să fie mai rezervați, mai atenți, sau pur și simplu vor dispărea în neantul din care s-au ridicat.

Facem o listă cu influencerii de carton ce nu merită promovare și le batem obrazul brandurilor? E momentul să fim cumpătați, să nu lăsăm rechinii să înflorească!

Facebook Comments

One Reply to “Cum scăpăm de influencerii de carton? Îi sabotăm!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *