Lucrez de acasă de ani buni, mai întâi ca freelance, apoi ca angajat în domeniul IT. Am 10 ani de corporație, cu avantajele sale inerente. Înainte erau câteva zile pe lună, însă de aproape 6 săptămâni telemunca, așa cum e denumirea oficială, a devenit parte din rutine zilnică. Prieteni care lucrează de acasă se plângeau zilele trecută că nu sunt obișnuiți să nu aibă o demarcație clară între viața privată și cea profesională, că le e greu să se adapteze (deși se spune că pentru a transforma orice activitate într-un obicei ai nevoie de 20 de zile de repetiție zilnică și de când cu izolarea de pandemie au trecut dublu). Așa că m-am gândit să scriu un articol pe această temă. Simplificat, acestea sunt cele mai simple recomandări pentru ca experiența de lucru de acasă să fie una de succes:

Configurează-ți spațiul de lucru acasă

Găsește-ți spațiul în care te simți cel mai bine: În funcție de cum arată casa tale, poate fi mai ușor de spus decât de făcut, dar dacă nu ai o cameră care să fie folosită pe post de birou, încearcă întotdeauna să lucrezi în aceeași zonă (fizic). Previne distragerile și favorizează concentrarea. Găsește un loc fără fereastră în fața sau în spatele computerului, suficient de iluminat însă.

Asigură-te că ai un scaun comod: La birou ne bazăm că firma e responsabilă să ne asigure un scaun ergonomic pentru a ne proteja spatele, gâtul și brațele; acasă însă este responsabilitatea noastră. Când petreci o mulțime de ore stând la birou acasă, fiecare ban pe care l-ai cheltuit pe un scaun bun valorează de zece ori prețul în ceea ce privește sănătatea. Asigură-te că scaunul are spațiu să stea bine la birou, iar tu, pe el, gândește-te la cabluri (nimeni să nu cadă, nu vrem accidente de muncă!) și la buna configurare a mesei.

Amintește-ți că nu ești singură: Cel mai probabil (mai mult ca sigur în aceste zile) nu mai ești singură acasă, ci și partenerul lucrează tot de acasă. Copiii erau oricum acasă! Încearcă să îi iei în calcul și pe ei. Încearcă să luați împreună micul dejun și prânzul. Nu ar fi rău să anunți familia cât de ocupată vei fi e parcursul zilei (îmi contorizez gradul de încărcare prin numărul de ședințe), astfel încât să știe la ce să se aștepte. Anunță-i când vei avea pauză și consideră-le și nevoilor lor în aceste pauză. Fii constantă în conferințe video – gândește-te la zgomotul de fundal, dar și la volumul vocii tale și a partenerilor de ședință. Încearcă să nu fie prea tare, fii sigură că partenerul nu este foarte interesat de progresul afacerii altuia.

Crează un echilibru viață privată / viață profesională

Separă viața profesională de viața privată: Nu lucra în dormitor (dacă este posibil). Crează-ți niște ritualuri clare de consumare a energiei și de structurare (mâncare, plimbare, gimnastică, citit, socializare).

Evită să lucrezi în pijamale: când lucrezi de acasă, ai o zi proastă sau începi să lucrezi mult mai devreme, te muți direct din pat la computer. Ei bine, este dovedit științific (de mine) că ești mai eficientă dacă ești îmbrăcat măcar pe jumătate decent și cât de cât aranjată.

Programează-ți munca și lucrurile importante din viață – planifică: Pregătește-te pentru ședințe și discuțiile telefonice. Deoarece timpul de colaborare cu ceilalți este „redus” la apeluri virtuale, întâlniri, conferințe, trebuie să fie profitabil pentru ambele părți. Verifică soluțiile tehnice – dedică dispozitive numai pentru lucru, pentru a le avea întotdeauna gata. Cunoaște-ți gadgeturile – în 9 din 10 cazuri, există o soluție ușoară de rezolvare a problemelor.

În cele din urmă… oprește-te: Unul dintre principalele riscuri ale lucratului de acasă este că „lucrezi mereu”. Un ceas de perete bine poziţionat la birou te ajută să ştii mereu cât e ceasul. Nimic nu te face să pierzi noţiunea timpului şi astfel să îţi întârzii deadline-urile decât să nu ştii cât e ora exactă. Un ceas te va atenţiona mereu cât timp ţi-a mai rămas pentru a duce la bun sfârşit o activitate… sau când ar fi cazul să pui punct activității. Există întotdeauna un raport de terminat sau un e-mail de scris, dar asta nu înseamnă că ar trebui să fii online de când te trezești până te culci. Încearcă să ai ore fixe de lucru și consideră ceva în plus ca ceea ce este… ceva în plus!

Viața = muncă + familie / prieteni + tu + sănătate + învățare … echilibru! (sortează după prioritățile tale – gândește-te bine!)

Ai grijă de relațiile tale – sunt esențiale!

Fii responsabilă pentru activitatea ta de acasă

Planifică: Notează-ţi fiecare activitate, timpul alocat fiecăreia şi paşii pe care trebuie să îi urmezi. Asigură-te că folosești consistent același mod de planificare: ToDo App, Planner, OneNote. Nu folosi mai multe aplicații în paralel, căci te vei încurca singură. Verifică-ți planificarea și programul în fiecare dimineață și verifică seara ce a rămas deschis și reprogramează.

Lucrează la disciplina proprie: Responsabilizarea interioară substituie orice forță externă / control / reguli, finalizarea taskurilor oferă autoeficiență și sentimentul (necesar) de succes.

Ai grijă la distrageri, notificări.

Stabiliți în familie responsabilități clare acasă

Stabiliți activitățile organizatorice: La început de săptămână, stabiliți care sunt activitățile importante ale familiei și cine le poate face și până când: cine are cele mai multe activități, taskuri, ședințe și în ce zile, cine are grijă de copii și când, cine duce gunoiul, cine face mâncare, cumpărături, curățenie… Folosiți un planificator fizic (sau digital), la care să aveți acces amândoi și să notați orice apare sau trebuie reprogramat pe zilele viitoare.

Nu uitați să planificați și activități de timp liber – faceți împreună ceva, distractiv /educativ. Crează o „cutie” și colectează dorințele tuturor celor din familie – cum aveți puțin timp liber, extrageți un bilețet cu o acțiune și puneți-o în practică (de multe ori nu ai idei spontan, când aveți timp liber cu toții). Timpul de calitate, cel petrecut alături de cei dragi, oricât ar fi de puțin este mai valoros decât o tabletă pe care i-o oferi copilului în timp ce continui discuția telefonică. Câteva pagini dintr-o poveste în fiecare seară și crearea unei tradiții cu jocuri sau o seară cu filme în fiecare săptămână sau lună (după timpul disponibil) fac mult mai mult pentru copil decât o zi petrecută la Disneyland o dată la trei ani. Timp de calitate împreună înseamnă timp de conectare, de ascultare, de discuții, de distracție – evită să-ți verifici telefonul sau să vorbești despre munca ta; discută despre prieteni sau despre pasiunile lor, încurajează copilul să propună idei de activități care l-ar încânta.

Protejează-ți sănătatea acasă

Fă ordine pe masa de lucru: Pentru că acum birou = acasă, dacă te confrunţi cu o masă plină de hârtii, calculatoare, telefoane şi altele pentru job, acestea îți vor impacta și calitatea vieții private (cel puțin te vor stresa puțin ori de câte ori vei da cu ochii de ele, amintindu-ți de termene limită și activități nefinalizate). Soluția e să le aşezi frumos şi în ordine astfel încât să îţi eliberezi spaţiul de desfăşurare! Poți folosi mape, în care să organizezi totul sistematic, sau cutii, unde să le pui de câte ori ai terminat ziua de lucru.

Fă mișcare: Să stai la birou 8+ ore e total nesănătos, neproductiv și foarte probabil provoacă probleme de sănătate pe termen scurt și lung. Ia pauze regulate, plimbă-te prin casă, ia pulsul atmosferei din familie și dă o mână de ajutor dacă e posibil, fă mișcări de stretching timp de 10 minute pe oră (fără probleme chiar dacă ești într-o ședință sau aștepți să se finalizeze o activitate). Dacă participi la ședințe fără a fi nevoie să iei notițe sau să îți partajezi ecranul, o poți face și „mergând la plimbare”.

Gătește sănătos: Dacă tot ești prinsă în contextul ăsta nesănătos psihic, încearcă să transformi rutina de mâncare în una sănătoasă (mâncarea de tip fast food nu este o soluție pe termen lung): smoothie-uri cu ingrediente proaspete, nuci… (dacă urăști laptele, folosește iaurt sau suc de fructe), prepară supă/ciorbă în cantitate mai mare și vei avea pe mai multe zile (trebuie doar să fie încălzită), wrap-urile și sandvișurile pot fi preparate foarte repede, salatele de orice fel aduc un plus de nutrienți (salată de fructe, salată de legume, salată de pește). Poate e chiar momentul să încerci preparate de care înainte fugeai: cuscus, sushi, tortilla, pancace / crepes, rețete cu ouă, plăcinte, germeni, rădăcini, caserole. Online-ul e plin, slavă Domnului, de idei de rețete, care mai de care mai sofisticate. Personal, ador slow cookerul și gătesc la el 4 din 7 zile.

Aerisește des: Deschide frecvent geamul, aerisește, lasă aerul fără oxigen să iasă afară și adu în casă aer curat, bogat în oxigen. Lucrează de pe balcon sau din curte dacă este posibil (soarele este esențial pentru sănătatea noastră!)

Investește în sănătatea ta: nu te sfii să achiziționezi un scaun ergonomic, un birou potrivit nevoilor tale sau surse de iluminat de calitate!

Comunică, aliniază, socializează

Comunică: Suntem ființe sociale. Am supraviețuit tot timpul în grupuri și am stat unul lângă altul. Suntem ființe sociale, deci simțim emoțiile celorlalți. În acest context ciudat, unii oameni sunt izolați în case singuri, departe de familie, în timp ce alții și-au adus alături familia extinsă, pentru a-i proteja și ajuta. Asigură-te că faci schimb regulat de informații cu echipa ta – include și topicuri personale în discuții, întreabă-i de ce au nevoie, poate o nouă perspectivă asupra unei situații îi va ajuta să depășească un moment greu, pe care altfel nu l-ar povesti – în situații noi relațiile trebuie să fie puternice pentru a depăși izolarea sau neînțelegerea.

Aliniați-vă în toate direcțiile: asigură-te că toată lumea știe ce are de făcut, care sunt nevoile fiecăruia pentru a-și duce treaba la capăt, inclusiv condiții holistice organizatorice, de exemplu, când și cum poți fi contactată, care este canalul de comunicare prioritar – și mai ales când să NU fii contactată!

De multe ori, în momentele mele de introspecție, îmi pun întrebările „Cum mi-ar plăcea să lucrez? Ce mi-ar plăcea să fac?” Ambele deschid perspective pozitive – este momentul ideal să îți dai seama dacă ai ajuns la capăt de drum și e necesară o schimbare. Nu ești singură! Și asta va trece!

Îndeplinesc eu toate aceste recomandări? Nu, dar lucrez la asta în fiecare zi – este o călătorie cu multe intersecții și priorități – așa că fac pași mici, experimentez și împărtășesc lecțiile. Așadar te invit: fă pași mici, experimentează și împărtășește descoperirileîmpreună vom găsi soluții bune pentru condițiile noastre diverse. OmăsurăPotrivităTuturor nu va fi o soluție dorită – deci ia ce are sens pentru tine, dezvoltă-o în continuare… și rămâneți sănătoși!

Aceste recomandări sunt un amestec de experiență personală, recomandări de bun simț și metode dovedite științific – poate nu sunt cea mai în măsură să vin cu aceste recomandări, dar sunt autentice și rapide!

Vreau să adaug sfaturile tale – scrie-ți comentariile, te rog – le voi include pe listă pe cele preferate!

Imagine header: Mari Anne Snow

Facebook Comments

3 Replies to “Câteva sfaturi pentru muncă de acasă de succes”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *