Jurnalizarea ne poate ajuta să devenim mai fericiți și mai împliniți! Un jurnal poate fi acel instrument util (bazat pe știință) care să te susțină să faci din schimbare un proces distractiv și realizabil.

Indiferent de ceea ce se întâmplă în lume, există un lucru asupra căruia deții întotdeauna controlul: tu însăți! Ești responsabilă pentru acțiunile tale și consecințele acțiunilor tale. Dar știm cu toții… a face schimbări pozitive este adesea mai ușor de spus decât de făcut. În jurnal poți găsi sprijinul necesar pentru a face schimbări de durată, pas cu pas, notând experiențele noii tău. A face pași mici este adesea mult mai durabil!

Ce domeniu ai vrea să îmbunătățești în viața ta? Sănătatea ta fizică? Finanțele personale? Sau poate viața profesională? Orice ar fi, sigur există un jurnal potrivit pentru tine și misiunea ta!

Avertizare! Crearea unor obiceiuri sănătoase este foarte contagioasă. Nu pot garanta că nu vei deveni dependentă de dorința de a îți îmbunătăți viața în continuare și că nu vei inspira și alte persoane!

Care-i faza cu jurnalul?

Există mai multe tipuri de jurnal. Jurnal de vise, jurnal de exerciții, jurnal de dispoziție, jurnal de citate, jurnal de citire, jurnal de calendar, jurnal de rugăciune, jurnal personal… poți face un jurnal din absolut orice idee ai, atâta timp cât te ajută să te regăsești sau să găsești informații importante despre evenimentele din viața ta.

Jurnalul poate fi însă și o tehnică de autocunoaștere și un instrument terapeutic foarte eficient. Notând gândurile automate negative pe care le ai despre tine sau despre cei din jur, le vezi negru pe alb, ceea ce poate fi şocant, jenant sau de-a dreptul să te ducă la momente de conștientizare profundă. Când pui pe foaie toate gândurile tale, s-ar putea să descoperi că de fapt temerile și concluziile tale sunt mult mai puţin raţionale decât atunci când le gândești. Faptul de a aşterne pe hârtie aceste gânduri este un pas uriaş înainte spre a le remodela într-un mod pozitiv şi mai constructiv. Atunci când scrii în jurnal, beneficiezi nu numai de pe urma scrisului, ci şi de pe urma recitirii a ceea ce ai scris. Câteodată, când recitești notiţele din jurnal, ai un moment AHA, iar ceva care ți-a dat de furcă poate deveni brusc limpede și clar.

Majoritatea oamenilor însă nu transformă scrierea în jurnal într-un obicei. Scrisul ca unealtă terapeutică nu trebuie să fie o corvoadă, ci o cale de auto-descoperire și auto-depășire. Nu e nevoie să aloci scrisului în jurnal ore întregi, să îți creezi condiții zen de scris sau să faci din asta un adevărat ritual. Alocă-ți doar 10-15 minute pe zi la început, dar pe măsură ce vei învăța să te descoperi și să te dezvolți prin scris, acele 10-15 minute se vor dubla, dacă nu chiar tripla, vei dobândi o putere minunată asupra propriei vieți prin descoperirea alegerilor ce îți aduc fericire și, de ce nu, redescoperirea unei direcții noi în viață, ceea ce te va ajuta să devii un tu mai bun, schimbându-ți modul de gândire. Schimbarea începe din interior spre exterior, nu?

Jurnalul realizat de Claudia Groza Lazăr, De vorbă cu… sufletul meu, e minunat ca punct de pornire!

Cum folosim jurnalul zilnic?

Jurnalul zilnic te ajută să urmărești ce se ascunde în sufletul tău: recunoștința, luptele și intențiile specifice în contextul fiecărei zile. După câteva zile, vei putea evalua tiparele, precum și capacitatea de a urmări intențiile și vizualizările zilnice. Cu cât o faci mai mult, cu atât câștigi mai multă putere ca să te înțelegi pe tine și ceea ce devii.

Poți folosi orice caiet vrei tu, doar că în această situație va trebui să îți creezi propria structură și să îți pui singură întrebările potrivite. Ca idee, aș sugera minim următoarele idei:

  • Vise: ceea ce îți amintești că ai visat când te trezești
  • Astăzi, mă simt: o vizualizare a principalelor emoții ale tale
  • Astăzi, sunt recunoscătoare pentru: primele trei lucruri care s-au întâmplat astăzi pentru care ești recunoscătoare
  • Neliniști: primele trei obstacole și neliniști din ziua respectivă
  • Intenții: primele trei intenții pentru ziua următoare
  • Acum __ ani, eram: ceea ce îți amintești că ai făcut / starea ta cu un anumit număr de ani în urmă

Bineînțeles, poți dezvolta cât de mult simți necesar. Nu este chiar o metodă care să te ajute să explorezi diversele fațete ale personalității tale, dar este un bun început spre revenirea la tine.

Pregătește-ți caietul/agenda pentru viitorul tău jurnal! Urmează o serie întreagă de articole despre jurnal și cum te poate ajuta în dezvoltarea ta personală să ții un jurnal!

Și dacă tot nu ai nici o idee de unde să începi, aruncă un ochi și pe HintPoint! Cu siguranță vei găsi un jurnal sau o agendă pe gustul tău!

Facebook Comments

One Reply to “Scrisul în jurnal = terapie prin scris”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *